Concertlocaties

int-Romboutskathedraal - Cultuurcentrum Mechelen - Sint-Pieter-en-Paulkerk - Onze-Lieve-Vrouw-over-de-Dijlekerk - Hof van Busleyden - Kunstencentrum nona - Stadsschouwburg Mechelen - Diocesaan Pastoraal Centrum - Elisabeth Hotel - Sint-Katelijnekerk - Feestzaal Scheppersinstituut - Manufactuur De Wit - DE MAAN


SINT-ROMBOUTSKATHEDRAAL

De Sint-Romboutskathedraal werd in de dertiende eeuw gebouwd en is de hoofdkerk van het aartsbisdom Mechelen-Brussel. Ze is van meet af aan groter en indrukwekkender dan alle andere parochiekerken. De kerk groeide uit tot één van de blikvangers van de stad Mechelen. De binnenkant van de kathedraal is adembenemend. Je kan er het schilderij ‘Christus aan het kruis’ van Antoon van Dyck bewonderen, net zoals andere werken van onder meer Michel Coxcie, Gaspard de Crayer en Abraham Janssens. Het pronkstuk in de kerk is het hoofdaltaar van Lucas Faydherbe uit 1665.


CULTUURCENTRUM MECHELEN

Cultuurcentrum Mechelen werd in 1958 in gebruik genomen als CC Antoon Spinoy, lang vooraleer het begrip ‘cultureel centrum’ bestond. Door de restauratie van de Oude Minderbroederskerk herstartte het officieel als CC. Met de heropening van de stadsschouwburg in april 2000 konden de podiumkunsten uitgebreider aan bod komen en met het in gebruik nemen van De Garage in 2000 werd ook een platform ter beschikking gesteld voor hedendaagse beeldende kunst. Sedert 2001 hoort het CC tot de grote centra van Vlaanderen met ca.150 eigen en 180 receptieve activiteiten. Het centrum blijft in beweging, met o.a. de creatie van de artistieke werkplek voor RADAR.


SINT-PIETER-EN-PAULKERK

Deze mooie, harmonische barokkerk wordt oorspronkelijk door de jezuïeten gewijd aan Sint-Ignatius en Sint-Franciscus-Xaverius. Na de opheffing van de jezuïetenorde vraagt de parochie van Sint-Pieter-en-Paul of ze er haar parochiekerk van mag maken, want de eigen kerk is erg bouwvallig. De overdracht vindt plaats en officieel is de naam van de kerk sindsdien ‘Sint-Petrus en Sint-Paulus op visitatie bij de Heiligen Sint-Ignatius en Sint- Franciscus-Xaverius’. Verkort spreek je over Sint-Petrus-en-Pauluskerk of – in het Nederlands – Sint-Pieter-en-Paulkerk. Het interieur is rijk versierd. De preekstoel symboliseert de missionering in de vier werelddelen door de Heilige Franciscus-Xaverius. Oceanië is in die tijd (eind zestiende eeuw) nog niet tot vijfde continent benoemd. Kijk hoe Europa is voorgesteld, met de hoorn des overvloeds en de wijsheid in het boek. De veertien ingebouwde biechtstoelen zijn een fijn staaltje van de Mechelse houtsnijkunst. Volgens de legende telde de kerk zo veel biechtstoelen, omdat ze vlak bij de Veemarkt lag en er bij het verkopen van vee volop werd gelogen en bedrogen. De echte reden? De Sint-Pieter-en-Paulkerk was oorspronkelijk een pelgrimskerk en er waren veel relieken te vinden. Als je die wilde aanraken, moest je vrij van zonden zijn. Vandaar dus het grote aantal biechtstoelen.


ONZE-LIEVE-VROUW-OVER-DE-DIJLEKERK

De Onze-Lieve-Vrouw-over-de-Dijlekerk is gebouwd op de linkeroever van de Dijle op de plaats waar vermoedelijk de eerste parochiekerk van Mechelen stond. De imposante kerk werd gedurende de 14de, 15de en 16de eeuw gebouwd in Brabantse gotiek. Een driebeukig schip van zeven traveeën sluit aan op vijfzijdige koorsluiting, kooromgang en transkapellen. Na de zware schade van de Tweede Wereldoorlog werd de huidige lantaarnspits toegevoegd en kreeg de kerk de prachtige nieuwe glasramen, beiden ontworpen door Jan Lauwers. De kerk herbergt ‘De wonderbare visvangst’ (1618-1619) van Pieter Paul Rubens.


HOF VAN BUSLEYDEN

Stap binnen in het Hof van Busleyden en herbeleef de Bourgondische Nederlanden. Dit renaissance stadspaleis was de thuis van Hiëronymus van Busleyden waar hij vrienden als Thomas More en Erasmus ontving. Als echte humanisten wisselden ze van gedachten en filosofeerden. Exotische objecten uit verre landen en andere kunstige verzamelingen werden er bestudeerd. Vandaag is het stadspaleis opnieuw een plaats van ontmoeting en gesprekken. Van ideeën en ontdekkingen. Van leven in de stad. Van topstukken, schoonheid en meesterschap. Ontmoeting en interactie. Betrokkenheid met de samenleving. Kunst, cultuur en verbeelding als drijvende krachten.


KUNSTENCENTRUM NONA

Kunstencentrum nona is een kunstencentrum waar allerhande ontmoetingen en confrontaties centraal staan. Tussen bezoekers en artiesten, het lokale en het internationale, kunst en onderwijs. Nona is actief in de ontwikkeling, productie en presentatie van (muziek)theater, dans, performance, jazz en beeldende kunst. Tijdens het reguliere culturele seizoen, via een festival (het jaarlijkse jazzfestival Brand!) of een biënnale op bijzondere locaties in Mechelen (Contour biënnale voor bewegend beeld).


STADSSCHOUWBURG MECHELEN

De Stadsschouwburg van Mechelen dateert uit 1480. Oorspronkelijk was het gebouw de ontvangstruimte van het paleis van Margareta van York. Bij het begin van de zeventiende eeuw werd het een toneelzaal. De stadsschouwburg is een modern theater met comfortabele artiestenloges en een sfeervolle foyer met muurschilderingen van leerlingen van Gustave van de Woestyne.


DIOCESAAN PASTORAAL CENTRUM

Het huidige complex van het voormalig Aartsbisschoppelijk Groot Seminarie van Mechelen kwam grotendeels tot stand in de periode 1746-61 onder impuls van kardinaal d’Alsace. Opgeheven in 1786 onder Jozef II en verkocht tijdens het Frans bewind, kwam het pand opnieuw in handen van het aartsbisdom. Het werd in 1887 uitgebreid tot het actuele geheel. Het complex fungeert thans als diocesaan pastoraal centrum. De ruimtes werden omgebouwd tot kantoorruimtes met een ruim aanbod aan vergader- en seminarieruimtes.


ELISABETH HOTEL

Hotel Elisabeth is een voormalig ziekenhuis dat dateert uit het interbellum en dat met repect voor de bestaande architectuur is getransformeerd tot een modern en gezellig viersterrenhotel. In navolging van de geschiedenis van het gebouw is het credo van het hotel ‘goede smaak, gezondheid en dienstverlening met dat tikkeltje meer‘. Dat wordt vertaald in een stijlvolle omgeving die rust en sereniteit uitademt.


SINT-KATELIJNEKERK


De gotische Sint-Katelijnekerk werd in de 14de eeuw gebouwd. Sinds september 2018 zijn de restauratiewerken van het interieur afgerond en is de kerk opnieuw volledig toegankelijk. De hele kerk staat in het teken van 'Catharina', een mythisch figuur uit de Romeinse tijd. Volgens de legende weigerde ze haar christelijk geloof af te zweren, waarop de Romeinse keizer haar ter dood veroordeelde. Er zijn ook tal van verwijzingen naar Catharina te vinden in de kerk: twaalf roosvensters in de middenbeuk, als verwijzing naar Catharina's marteltuig, een rad, en een mooi roosvenster in de voorgevel.


FEESTZAAL SCHEPPERSINSTITUUT

Het Scheppersinstituut in hartje Mechelen verbergt een prachtige feestzaal uit 1902. Deze honderd jaar oude feestzaal met stucplafonds en gietijzeren balustrades is een parel voor het oog. De zaal wordt tijdens schooldagen gebruikt als refter en lokaal voor expressie e.d. Op andere momenten wordt de zaal gebruikt voor optredens en schoolfeesten.


MANUFACTUUR DE WIT

De Koninklijke Manufactuur De Wit, gevestigd in de Refugie van de Abij van Tongerlo, focust zich sinds 1889 op wandtapijten. Vandaag restaureert dit familiebedrijf antieke collectiestukken uit wereldmusea zoals de Louvre, de St. John Co-cathedral Malta, het National Museum Stockholm,.... De combinatie van uitgekiende technologieën en een getalenteerd team maakt de Manufactuur tot een zeer gewaardeerd merk in de wereld van de conservatie. De Wit is eveneens actief in de handel van antieke en moderne stukken. Nieuwsgierig ? Welkom voor een geleid bezoek: zie www.dewit.be.


DE MAAN

DE MAAN blijft een huis waar iedereen welkom is en waar beeldend theater vanuit de meest diverse hoeken gevierd wordt. Met zijn zeer lange en rijke traditie in het figurentheater wil het op zoek blijven gaan naar die spannende grens waar oude technieken en nieuwe technologieën elkaar ontmoeten en mekaar naar een hoger niveau tillen. DE MAAN wil een plek in Mechelen zijn waar kinderen en jongeren niet enkel komen kijken naar een voorstelling maar ook zelf deel worden van het huis. Via een uitgebreide educatieve en participatieve werking willen we het publiek deel van ons team maken. Zij worden de sterren van DE MAAN. Meer info.